vrijdag 7 mei 2010

Het vlaggenschip van Harley Davidson steekt er nog een tandje bij! De Electra Glide Ultra Classic krijgt een Limited versie. Op het eerste zicht zijn er maar weinig verschillen, de Ultra Limited is en blijft een Electra Glide, maar er vallen wel enkele afwerkingdetails zoals het “103” logo op de luchtfilter Die 103 heeft niets te maken met de Peugeot motorfiets met dezelfde benaming. Het gaat hier gewoon om de nieuwe cilinderinhoud van de Ultra Limited in “cubic inches”. Dit is met andere woorden goed voor een respectabele inhoud van 1.690 cc en een koppel van 136 Nm in plaats van 126Nm. Maar laat ons wat dieper ingaan op de details van dit nieuw high-end model. Uiteraard werden alle goede onderdelen van de Ultra Classic gebruikt, zoals de “Batwing” voorvork, de cruise control, de Harman-Kardon geluidsinstallatie, de GTX koffers en het Tour Pak, de Brembo remschijven met ABS, het alarm en de intercom.
De Limited krijgt een exclusieve tweekleurige afwerking, wielen met een chroom afwerking, een nieuwe decoratie voor het instrumentenbord, verwarmde handvaten, een bagagedrager, aangepaste koffers, een 12V/15A stopcontact en vooral het “103ci” motorblok. Dit motorblok zagen we voor het eerst in 2008 op de CVO (Custom Vehicles Operations) modellen. Deze motor zal in 2011 ongetwijfeld ook voor andere modellen gebruikt worden, vooral nu de CVO modellen van 2010 uitgerust wordent 110ci, of 1.800cc motoren! Je begrijpt het al, er is nog wat marge voor de toekomstige modellen Evolutie van een evolutie
In 2009 werd het Touring gamma opgefrist met een gloednieuw chassis. Onze test van de Ultra Classic van 2009 maakte duidelijk dat dat een hele vooruitgang was. Wat is er dan nieuw voor 2010? Wat het rijplezier betreft vinden we de uitstekende “96ci” motor terug dat nu nog elastischer en nog gewilliger is. De twin moet het vooral van de lage en middelhoge toeren hebben, waarbij erg veel koppel vrijkomt. Tijdens het rijden voelden we het gewicht van de Electra met moeite, maar bij trage manoeuvres was het wel opletten geblazen. De Ultra Limited van zijn voetsteun halen vergt al heel wat inspanning..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten